20 April 2011

resepi pizza

ummi nak share pasal nak resepi nak bikin pizza...dah banyak kali buatnye..nie la yg sempat snap gambar..ni gambar lama..yg lain tak sempat nak snap gambar dah kena ngam ngan anis pastu ayah dia plak...kami anak beranak mmg suka sgt ngan pizza nie..nak beli selalu kat pizza hut tu..tak larat plak..last2 try buat sendiri..

Bahan-bahan doh pizza:

3cwn @ 300g tepung gandum(ummi guna tepung roti)

1 sudu besaroregano(boleh dapat kat kedai2 jual bahan2 kek)
1bungkus mauripan 1sudu besar mentega/planta 1 sudu besar gula

garam secukup rasa(1 susu teh)
1 camca teh bread improver
1 1/2 camca besar madu
air secukupnya...(masa uli tu bubuh sedikit-sedikit buat mcm doh donut)
Sedikit tepung untuk ditabur

cara2 buat doh:

-tepung+yis+gula+mentega+garam+madu digaul bersama...masukan air sedikit demi sedikit.uli sehingga menjadi seperti doh donut @ tak melekat dijari..

-kemudian,doh dibahagi pada beberapa ketul doh,lalu diperap selama 30-45minit ...doh akan jadi 2kali ganda saiz asal...

-bila dah kembang semangkuk..baru canaikan ikut saiz pan pizza eh..

basenyer : ummi guna cili sos @ sos spegetti prego (tamato) tu pun leh guna sebelum letak base...sapukan minyak dulu atas roti pizza..baru bubuhkan sos... pastu bubuh la topping...

isi-isi piza ikut kemampuan dan selera masing2...hehehe..

sosej ayam/isi ketam/udang/sardin

tamato potong dadu
red capsicum
yellow capsicum
green capsicum
1 biji bawang besar potong dadu keju mozzarella @ cheddar untuk ditabur...

last sekali...bakar dalam oven dlm suhu 250-300 darjah celcius selama 25-30min...(tengok saiz pan pizza anda)kalu beso..lama la skit..tunggu kekuningan sket baru kuarkan eh...

harap2 boleh paham la resepi tu eh...weekend nie nak gi umah auntie zaimah..ade sessi pizza mempizza kat umah dia...sessi tunjuk ajarku sifu plak..hehehehe...

pizza masa lum bakar....

fresh from oven.....

p/s: nie je la yg ade gmbr..ambik dlm fesbok ummi....yg edisi lain2 tak sempat snap..dah lenyap..


5 comments:

  1. sedapnya pizza..seronoknya dpt buat pizza sendiri..

    ReplyDelete
  2. sedap ni....nak tempah boleh.. :)

    ReplyDelete
  3. atty : agaknya kalu atty buat pun sama gak...lebih sedap rasanya..

    nadia : ko leh buat sendiri...nak tempah..biar betul.. ko nadia..hehehe..sekali buat mesti nti nak buat byk kali....

    ReplyDelete
  4. wah sedap nih..nnti nak try lah..

    anyway mama folow sini..jom terjah blog mama lak..

    ReplyDelete
  5. mama tims : ummi follow kamu jugak...jumpa disana k..

    ReplyDelete